Saturday, 23 September 2017

Sedih...

Assalammualaikum dan selamat petang..

Sedih ??

Ada satu benda yang menyedihkan saya apabila kita bergaduh dengan adik-beradik kita sendiri.. Orang yang paling rapat dengan kita selepas ibubapa kita..

Tapi nie bukan kisah saya, tapi seseorang yang saya kenal rapat...saya tahu beliau sayangkan adik-beradiknya tapi sedihnya bila adiknya buat begitu pada dia..




Apapun, teguran dari seorang adik kepada abang / kakak tidak ada salahnya. Tapi biarlah cara teguran itu tidak kasar sehinggakan melukakan hatinya. Paling tidak pun, hormat la dia sebagai seorang yang lebih tua dari kita..

Kata Ustaz Azhar Idrus; berdosa besar tidak menegur adik-beradiknya..

Tindakan saya hanya berdiam diri sahaja dan kita sama-sama doakan benda ini tidak 'keterbalikkan' (karma) dengan keluarga saya.. Saya tetap doakan yang terbaik semoga hubungan silaturrahim tersebut boleh diperbaiki walaupun ambil masa yang lama...aminn..

InsyaAllah..doakan ya..

Semoga saya dan adik-beradik saya tidak sebegitu, even saya kakak yang paling tua dan paling garang (durang cakap la..hihiii) tapi tidaklah sampai tidak mahu menegur adik-beradik saya langsung kerana perasaan sakit hati /dendam. Marah tetap ada, itu lumrah kehidupan tapi saya tegur / marah sebab saya sayangkan adik-beradik saya...

- Sekian -

20 comments:

  1. betul tu..nak tegur orang, ada caranya..bukannya sindiran, atau cara lain yang buatkan orang yang ditegur berkecil hati..huhu

    ReplyDelete
  2. Sedihnya bila cakap bab ni. Saya sendiri tidaklah begitu rapat dengan adik-beradik tetapi cuba sedaya upaya berharmoni dengan semua ahli keluarga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin perasaan tu tidak terasa sangat kalau tidak rapat tapi terlebih rapat nie sangat terkesan bila terjadi begini...

      Delete
  3. I'm very close to my brothers and sister. I can't remember the last time I had a fight with them. I hope everything goes well with you as well. Cheer up!

    ReplyDelete
  4. cakap baik baik is the best..nowadays in life.. there is just too many sindiran here and there

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu sis..mereka ingat sindiran tue baik sangat ker...kita berdiam buakan bererti kita kalah kan sis :)

      Delete
  5. kalau ada ego memang mudah sgt tk bertegur sapa. adik beradik ni patutnya saling hormat menghormati. tp kalau sorang jenis hati ego, memang tkkn dengar la nasihat orang. dia pikir dia punya cara je la yg betul

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepatutnya dengan adik beradik nie la kena lebih saling menghormati..bak kata orang semakin dewasa sepatutnya semakin lebih matang...

      Delete
  6. arguments make relationship grow stronger...

    Racheal

    ReplyDelete
  7. Pernah juga berada di situasi itu tapi org kata air yg dicincang tak kan putus..kita akan rasa marah n sakit hati ketika itu sahaja, tapi kalau kita bersikap positif,insyaƁllah kemarahan itu akan hilang dengan sendiri yaa...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kita bersikap positif, insyaAllah tapi pihak sana buat tak tahu ajer...jwpnnya sabar jer kan..hihi

      Delete
  8. It is always best to not keep grudges and talk straight from the heart. Hope you are feeling better.

    ReplyDelete
  9. Kita jadikan peringatan untuk diri sendiri kan

    ReplyDelete
  10. Air dicincang takkan putus....nak-nak bila emua ada ego...pendapat memasing betul jer sendiri....
    Memang gaduh jela selalu.............TAPI usaha..usaha untuk berbaik perlu ada.....pernah tgk hal=hal adik bradik dalam kalangan family mak n ayah...tak brtegur tp lelama, okay jer~

    ReplyDelete
  11. Bergaduh memang asam garam kehidupan, tapi kan berbaik itu lagi manis rasanya. Air dicincang tak akan putus. Sedih tengok org gaduh sesama keluarga sampai tak bertegur sapa.

    ReplyDelete

Thank you for visiting me !!

About Me

Call me SITI. I'm mixed blood of Sarawakian & Sabahan & Brunei. I'm a wife & mom of 3 kiddos. Gov. servant since 2007. Diploma Holder of D.Public Administration. E-Pjj Student of Bach. of Science Administration UITM KK. Independent Beauty Consultant of Mary Kay since Dec. 2016. I love travel and food lover (love to try new foods). Blogger since 2010 but recently actives. Consultation MK for FREE / Review food @ product @ place (except skincares) / Ads / Collaboration :- aztieysha.sni@gmail.com

MyLovely Followers

Blog Archive